Zwrotnice moga byc proste lub ramowe
Spadek (pochylenie) drogi na poszczególnych odcinkach nie może przekraczać dziesięciu tysięcznych ,nie więcej niż 1 m na 100 m drogi. W miejscach rozgałęzienia toru ustawia się dwu- lub trzykierunkowe zwrotnice, a w miejscach krzyżowania się torów – obrotowe tarcze przestawne. Zwrotnice mogą być proste lub ramowe. Ramowe zwrotnice posiadają odcinki szyn nie proste (jak poprzednie), lecz lekko wygięte, co umożliwia łagodne przejście kół wagonu z jednego toru na drugi. Obrotowe tarcze przestawne są stosowane najczęściej wewnątrz pomieszczeń, gdzie ze względu na brak miejsca trudno jest umieścić zwrotnice. Składają się one z odcinka szyny długości 200-250 cm ,zawieszonego za pomocą podwieszek na tarczy obrotowej, która może być przestawiona o 90°. W krańcowych położeniach tarcza jest zabezpieczona, aby się przypadkowo nie obróciła w czasie przechodzenia wagonu. Wagon kolejki wiszącej składa się ze skrzyni i dwóch wózków nośnych prowadzących wagon po szynie. Gdy szyna jest zrobiona z płaskownika żelaznego, wózki nośne są jednokołowe; przy szynie z kątowników lub z drewna wózki są dwukołowe. Koła są zabezpieczone przed zbieganiem z szyny obrzeżami, a osie obracają się w brązowych, żeliwnych lub kulkowych łożyskach. Od rodzaju łożyska i jakości smaru zależy opór toczenia się wózka, dlatego też najczęściej używa się łożysk kulkowych lub rolkowych, które przy racjonalnym smarowaniu są pewne i wygodne w eksploatacji. Obydwa wózki nośne są połączone sztywno ze sobą za pomocą rury, do której są przymocowane dwie podwieszki ze skrzynią. [podobne: syndrom chorego budynku, ergonomia kuchni, olx łowicz ]